Články

2 / 3 << Předchozí stránka | Další stránka >>

Štefan Gašparín a jeho motory připomínající klenoty

Andrew Nahum

Motory na oxid uhličitý zde existují již po dlouhou dobu. V době své smrti v roce 1896 velký průkopník klouzavých letů Otto Lilienthal plánoval namontovat jeden takový motor do svého závěsného kluzáku v plné velikosti, aby získal poháněný let. Mezi prvními komerčními modelovými CO2 motory, které byly vyvinuty, byl jeden pocházející ze společnosti OK v USA, vyrobený krátce po druhé světové válce, který využíval nedlouho předtím vynalezené sifonové bombičky, a tento systém v Anglii převzal Keil Kraft. Motory, které však měly největší vliv na vývoj, byly motory, jež zkonstruoval Bill Brown od roku 1947, tvůrce epochálního IC motoru "Brown Junior" a tyto motory zaváděly nádrže s opětnou možností naplnění. Bombičky původního typu se stále používají u létajících modelů s CO2 motory, ale nejlepším řešením je použití daleko větších bombiček s oxidem uhličitým, které mají speciální redukční ventil, který je k dispozici od dodavatelů motorů.

CO2 motory jsou expanzní motory, které pracují spíše jako parní motor. Do nádrže se dostává obsah CO2, který je kapalný při pokojové teplotě a tlaku páry přibližně 850 psi (60 bar). Tento CO2 se "vaří" v nádrži, čímž dodává plyn do motoru. U typů Gasparin a u většiny dalších typů je ventilový systém jednoduchý. Přívodní ventil je tvořen těsněním majícím formu ocelové kuličky pod tlakem, která je usazena v nylonovém (typu delrin), zatímco píst nese centrální "kolík", který zvedá ventil s tím, jak se píst přibližuje k horní úvrati. Odvod se provádí přes prstenec otvorů, které jsou odkrývány pístem směrem ke spodní části zdvihu. "Biblí" na téma CO2 motory a motory na stlačený vzduch zůstává publikace Expansion Engine Powered Model Aircraft od Berta Ponda z Massachusetts. Víte někdo, zda se dá ještě sehnat?

Svého času Štefan uvažoval o tom, že by CO2 motory mohly zastarat, když říkal: "Je mi velmi líto, že rotační motory (jako WW I Gnome) a CO2 motory mají stejnou historii. Tyto motory měly svůj význam ve svých dobách. V současné době jsou CO2 motory stále více vytlačovány elektrickými pohony. Nicméně přednosti CO2 motorů jsou alespoň prozatím zcela bezkonkurenční v případě nejmenších motorů".

Já se však domnívám, že Štefan sám ukázal, že jeho proroctví není správné, a to tím, že neustále inovoval a vyráběl fascinující řadu drobných motorů. Například jeho motor G1 (s obsahem 1 mm3) se používá na indoor modelech s rozpětím křídel přibližně 3" (75 mm) a s hlavou válce menší, než je hlavička zápalky, což se téměř přibližuje nanotechnologii.

Bylo to právě díky předchůdci tohoto drobného zařízení, kdy se motory Gasparin poprvé dostaly do Británie, když přední český modelář Otakar Saffek přivezl model poháněný motorem Gasparin na podnik "Interscale" 1991 v Nottinghamu a předváděl letadlo, které by se vešlo do tabatěrky na dvě unce. Díky tomuto kontaktu George Walbridge ze SAMS Models navštívil Štefana v Praze, kde motory Gasparin vyráběla firma Microtecna, pod vedením Milana Klímy, která se dříve specializovala na přístroje pro pilotní kabiny pro sovětský blok. Bylo to tedy právě díky SAMS Models, jak se motory Gasparin dostaly do Británie, a jejich největší část zde byla prodána prostřednictvím SAMS Models. Skutečně jedno z největších potěšení na výstavě modelů (Model Engineering Exhibition) měli George a Penny u předvádění SAMS, kdy ukazovali návštěvníkům nejnovější dvouválec nebo víceválec, jak spokojeně brumlají na zkušebním stánku.

V dnešní době spojení mezi firmou Gašparín a Microtecna pokračuje pod názvem "G MOT" a motory vyrobené ve spolupráci nesou označení GM. Obecně se jedná o nejoblíbenější velikosti a konfigurace, včetně GMW 73, který má hlavní hřídel s kuličkovým ložiskem a velké zakončení pro soutěžní třídu volných letů FAI FIK a robustního (v oblasti CO2 motorů) GM 300, dvouválce, který má regulační ventil pro radiové ovládání a může létat s modelem až do rozpětí křídel 1 metr.


Nádherný radiální devítiválec G24N. Názvosloví motorů
Gasparin je logické. Číslo se odkazuje na základní velikost
válce v kubických milimetrech, takže můžete rovněž
například mít G24 jednoválec nebo G24T dvouválec.

G63 V8 by mohl dobře reprezentovat instalaci
WW1 Renault. Zde je též V-12. Sortiment motorů
Gasparin je obrovský. Jedná se o několik desítek typů
v cenovém rozpětí v Anglii od 29,95 GBP v případě
praktického jednoválce po více než 700 GBP
za 18-válcový radiální motor.

2 / 3 << Předchozí stránka | Další stránka >>


Články