Štefan sám stále více vyrábí méně obvyklé typy - velmi
drobné motory a též svůj mimořádný sortiment víceválcových motorů. První,
který jsem mohl vidět, byl devítiválcový radiální motor s nádhernými proporcemi,
založený na válcové sestavě jednoválcového motoru G24. Radiální systém
používá typický ojnicový systém typu v plné velikosti a po tomto provedení
následovalo typické zesílení motorů Gasparin - motor G24NR 9-válcový rotační
motor vynikající pro Gnomes, Le Rhones a Clegerts z první světové války.
Kromě těchto radiálních typů firma Gasparin vyrábí šestiválce v osovém
uspořádání, V-8 a V-12 a modelář, který je vysazen na indoor scale modely,
může najít vždy nějaký vhodný typ motoru Gasparin, který bude velmi dobře
pasovat k téměř jakémukoliv projektu. Je zde však určitá možnost, že by
nemusel být vybrán optimální motor, neboť víceválce mají výkon většího
motoru, ale velikost ojnice odpovídá původnímu "základnímu"
jednoválci a tudíž se těmto víceválcovým motorům nebude líbit náhlé zastavení.
Ale jak poznamenává SAMS: "všechny jsou použitelné v nějakém modelu,
ale ve skutečnosti jich lze v daném konkrétním modelu použít jen několik.
Zajišťují vynikající výstavní modely nebo prezentace pracovních výsledků
pro sběratele". Nedávná inovace, však která vypadá dosti robustně
pro pravidelné používání, je "Anzani" připomínající tříválcový
"ventilátorový" typ, který používal Bleriot ve svém Type XI
k přeletu nad Kanálem.
Motory Gasparin v sobě obsahují dvě významné inovace,
které jsou pro ně typické. V první řadě používají plovoucí O-kroužek pro
utěsnění pístu, který dobře pracuje. Rovněž mají flexibilní spoj mezi
trubičkou pro přívod plynu a hlavou válce. Těsnění je zde založeno na
silikonovém materiálu a tato vlastnost je důležitá, neboť umožňuje závitové
spojení těla válce na jeho závitové základně v klikové skříni. Tato konfigurace
umožňuje seřízení časové činnosti ventilu a výkonu (a sladění válců ve
víceválcové konfiguraci), aniž by docházelo k narušování plynového těsnění
hlavy válce jako u předchozích CO2 motorů.
Motory Gasparin se příjemně používají, zejména díky tomu,
že v sobě obsahují řádně vyvinuté a do praxe převedené zlepšovací řešení
a nemají žádnou souvislost s některými CO2 motory spíše "hračkového"
typu, které byly dříve na trhu. Například jeho nádrže ze speciální slitiny,
stříbrnou pájkou pájené potrubí, spojovací díly a plnící ventily jsou
vesměs nádherně navrženy a vyrobeny a řádně pracují. Navíc tento sortiment
pokrývá nejrůznější aplikace od nejmenších indoor modelů po radio modely
pro malá pole. Doufejme, že temné proroctví pana Gašparína o elektrickém
pohonu se ukáže jako nesprávné, neboť pro mnoho létajících modelů nebude
elektrický pohon to pravé. Naopak, existuje neutuchající zájem o provozování
motorů Gasparin a dokonce i zapřísáhlí sběratelé IC motorů by měli zvážit
pořízení jednoho takového modelu - snad malého dvouválce s protilehlým
uspořádáním - jen tak pro radost z jeho občasného létání.
Motor Anzani ventilátorového typu připomíná přelet
Kanálu Bleriotem. |
Štefan Gašparín ve své dílně, doma v České republice. |
Výkres prvního vzoru "škrtícího zařízení" neboli regulátoru,
který uvedla firma Gasparin na trh pro účely radiového
ovládání, ilustrující velkou pozornost pro detail a kvalitu
strojního provedení. Vlastní výška komponentu
je zhruba 20 mm. |
Průřez dvouválcem GM-300T. Odkrytý horní válec
ukazuje plovoucí pístní O-kroužek a kolík na věnci pístu,
který zvedá kuličku přívodního ventilu z jejího sedla.
Přitažením válce nahoru nebo dolů dochází k regulaci
doby otevření a nastavení otáček. |
|